^

Sunday, March 3, 2013

UNIVERSITI : Perjalanan Hidupku Terhenti Seketika


10.53 PM
3 Mac 2013
Kenangan Terakhir : Status Terakhir Arwah :(


           Sudah 2 malam Arwah meninggalkan kita , sebagai sahabatnya aku hanya redha dengan pemergiannya , walaupun sebak didada masih belum hilang lagi , sokongan para sahabat yang menasihati aku untuk lebih tenang banyak membantu aku menghadapi semua ini, semampunya aku ingin melupakan kejadian ini segera , meletakkannya di tepi sebagai peringatan supaya aku tidak lagi sedih seperti segala-galanya baru berlaku semalam . Sudah 2 hari aku tidak boleh tidur , walaupun aku telah melepaskan segala-galanya dari fikiran aku, Namun segala-galanya bukan semudah seperti menyebut , “A, B, C” .

          Aku tak jangkakan perkara sedemikian berlaku sebegitu pantas namun bagi takdir yang telah dijanjikan Allah S.W.T didunia ini tidak dapat dihentikan oleh makhluk ciptaannya kerana segala-galanya Qada’ dan Qadar. Yang membuatkan aku kecewa adalah , ketika kejadian , aku dan liza telah berada pun di universiti ( kedah ) .

1 Minggu yang lepas :

“ Anda akan dibenarkan pulang kerumah jika Ibu anda meninggal dunia , Ayah anda meninggal dunia , Adik-beradik meninggal dunia , Datuk dan Nenek meninggal kita tak benarkan kamu semua balik ”, demikian kata-kata Penceramah pada Majlis Taklimat Minggu pertama Ko-K Uni Utara Malaysia . Mendengar syarat yang telah termaktub  untuk kami , baru aku sedar betapa kejamnya peraturan sebuah universiti , Aku tidak dapat membayangkan bagaimana jika kedua nenek aku meninggal dunia selepas ini , dan aku harus kekal disini ? Aku tidak mampu !

Namun , lain yang aku fikirkan lain pula yang terjadi, rahsia Allah S.W.T tiada siapa yang tahu . Selang satu minggu kemudian , berita kemalangan arwah hakim membuatkan aku begitu kecewa kerana aku tidak dibenarkan pulang ke Melaka untuk menemuinya buat kali yang terakhir.

“ Kalau Keluarga jauh meninggal dunia , kamu tak boleh balik . Orang mati , kita kerana ‘respect’ ”, sambung penceramah itu . Apabila aku mendengar penyataan yang dinyatakan oleh penceramah tersebut , aku begitu marah , geram dan kecewa dengan apa yang diperkatakannya dalam Majlis itu . Persoalannya , “ Mengapa kita kena ‘Respect’ orang yang telah meninggal dunia ? 

Bukankah disebalik kita sedih dengan pemergian seseorang , apa yang harus kita lakukan adalah redha dengan pemergian yang telah ditakdirkan Allah S.W.T dan berdoa untuknya? bukan untuk cuba ‘menghormati’ kehilangan mereka ! ”

-            Surely nonsense ! what this guy are talking about ? You are an educated person, a lecturer ? So you should beware of your own words.  !

Okay , Lupakan Kemarahan aku pada penceramah itu ! Semalam aku menghadiri Majlis Perasmian Sukum 2013 ( Sukan Uni Utara Malaysia ) dan terlibat sebagai peserta perbarisan mewakili Bank Rakyat , Seperti dijangka skuad perbarisan kalah sekali lagi kerana kurangnya disiplin para peserta ketika bertanding ( masing-masing sambil lewa sahaja ) .

Namun demikian , ‘Penduduk Kachi’ dari Bank Rakyat pulang dengan sedikit perasaan gembira apabila Kuartet Olahraga 4x100 meter berjaya menjuarai kejohanan kali ini  dengan memenangi Pingat Emas . Syukur Alhamdulillah .

Tahniah kepada barisan peserta : Zaim Ghazali ( No Facebook Link )

Wok Yoh Malaynium
Wan Mohd Zulfadhli 
Shahrul Syawal




TAHNIAH KUARTET BANK RAKYAT :)

1 comment:

  1. hidup kena diteruskan...
    macam mana pun tetap kena teruskan..
    mestii kat rumah arwah, buat majlis tahlil kan ...
    si kita kat sinii , just doa jer yang mampu ..
    akhir kata ,
    "sahabat"..
    jumpa nantii di alam sana, insyaallah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...